Magyarország jobban teljesít

Dübörög

Az e-útdíj azonnali hatása az online kereskedelemre

Június első felében kaptam az első e-mailt, amit hamar követett a második is, mindkettőt a kiszállító cégek küldtek a webáruház üzemeltetőnek: az e-útdíj miatt meg kell emelni a kiszállítási díjakat.

A kiszállítás már így is elbaszott drága mulatság volt Magyarországon. A legolcsóbb verzió, ha nem nyelte be az áruház üzemeltető, akkor 1200 Ft környékén jött ki, ezt mindenki következetesen nettó árakkal leplezte, úgy nem érte el az ezrest. Annak a cégnek a webáruházaiban, amin nap, mint nap dolgozom különböző összeg volt az előre utalással fizetett vásárlásnál, meg az utánvétesnél. Előre utaláskor 1030 Ft jött ki, utánvétnél 1258 asszem. Ezek nem arányos értékek, a szállítás súly alapján megy, asszem a 40 kg esetén maximált ár ez, de mivel kicsi a különbség az 1 kg-os és a 40 kg-os ár közt az utóbbival dolgoztunk, ahogy kb. mindenki az országban. 1200 Ft egy könyv vásárlásnál, vagy egy kisebb háztartási gépnél olyan 30-10% közötti plusz árat jelent. Mivel az ilyen árkategóriájú termékeknél az eladó haszna olyan 10-30% közt mozog átlagosan a kiszállítási díj nem nyelhető be.

Sok helyen az volt a metódus, hogy ökölszabály alapján húztak egy olyan értékhatárt, aminél már az áruház fizeti a kiszállítást, vagy alkalmanként akcióként átvállalták a kiszállítási díjat.

Nincs semmilyen biztos tudásom a számokról, nem olvastam utána adatoknak, pedig biztos készítettek ilyen felmérést is, de az online vásárolt termékek nagy része egész biztosan a 10.000 Ft alatti értékhatár alatt mozog. Az ennél nagyobb értékű vásárlások a műszaki és számítástechnikai termékek köréből kerülnek ki. Ezek viszont már olyannyira magas árfekvésben vannak, hogy ahhoz viszonyítva az ezer forint feletti kiszállítás már nem probléma.

A saját ismerősi körömben az alábbi termékeket szokták online beszerezni: könyv, játékok, háztartási kisgépek, számítógép, higiéniai termékek, kisgyerek cuccok, pizza (meg a többi standard kaja).

A két kiszállító cég, akinek az új árairól tudok, gyakorlatilag ugyanazt az összeget hozták ki, igaz más-más úton érték el az eredményt, olyan kb. 9% áremeléssel kell július 1.-től kalkulálni. Az általánosabb, többet használt utánvétes kiszállítás 1370 Ft körül lesz durván. Ha úgy számolunk, hogy egy könyv, egy öko-bio-paleolit sampon vagy hasonló termék átlag ára 3000 és 4000 közt van a neten akkor ez közel harmada, esetleg majdnem fele ár. A kényelmes vásárlás nem éri már meg kicsiben.

Amikor ott vagy, hogy amúgy is egyre kevesebb jut mindenre, akkor inkább elmész a cuccért a boltba és spóroltál egy fél terméket. Nagyjából. (Nagyjából, mert számolni kell rá a Te utazásodat, ami városi tömegközlekedéssel ideális helyzetben két buszjegy, tehát 700-800 körül van, de még így is olcsóbb, hát még ha bérleted van.) Ez még nem lenne baj, de az online boltok nagy része nem rendelkezik üzlettel, pont ez volt a lényegük: kereskedhetsz úgy, hogy nem kell bérleti díjat, eladót, satöbbi fizetned. Innentől a többi üzletek (mint a mienk is) hatalmas előnyben lesznek: van lehetőség a személyes átvételre. A virtuális boltokkal összehasonlítva sokkal, tényleg lényegesen olcsóbbak leszünk.

Ez tűnhet úgy, hogy jó. De nem az. Az online vásárlás az elmúlt pár évben kezdett felvirágozni Magyarországon, lett közönsége, az emberek egyre inkább megbízhattak a cégekben, akik ezzel foglalkoztak, mert a törvényi szabályozás egyértelműen a vásárlóknak lejtett. Az, hogy elkezdtek gombamód szaporodni a webáruházak hatalmas versenyt és fejlődést hozott. Az emberek megtanulták használni és szeretni ezt a vásárlási formát, az üzletek közt pedig egészséges verseny helyzet alakult ki.

A kicsik ellehetetlenítése a komplett üzletágat veszi vissza. Gondoljatok a Grandora, az Árgépre, ezek az oldalak a sokat hasonlítsad össze elve alapján működnek. Ha a jelenlegi helyzetet vesszük alapul, akkor az olyan mamutoknak van esélyük, mint a Shopline, az Ebolt, akik izomból és mögöttük álló sikeres cégektől lesznek életképesek nem pedig a piactól. Ők tudnak reklámozni, brandet építeni, tudatosan mozogni és fejlődni. Megmaradnak majd az olyan kkv jellegűek is, mint mi, persze, de ebben a szektorban már az elmúlt másfél év is erőteljes zuhanást hozott, és hiába jobb pár hónapja a helyzet, ezek még mindig csak a 2009 körüli számokat jelentik. A mai árak mellett.

És én mindeddig csak az áruházak oldalát néztem, a kiszállító cégek egy másik tészta. Hanem lesz annyi kiszállítás, és egyértelműen nem lesz, akkor nekik is lőttek. Az egész rendelkezés teljesen átgondolatlannak tűnik, innen a végfelhasználó szemszögéből, de szépen simul a Fidesz unortodox trendjeihez, amik kinyírják a szabadpiacot és ahol tudnak keresztbe tesznek a kkv szektornak.

Lesz itt még Nemzeti Tefu meg Nemzeti Webáruház Lánc.

Címkék: , , , ,

— 2001 óta írom ezt a blogot. Alkalmazott grafikusként, programozóként dolgozom és munkaidőn kívül a kislányommal és a feleségemmel töltöm az időmet. Megtaláltok a Twitteren (@oriandras) és a Facebookon is.