Hozzunk valami régit!

Honlapszemle #1: Jobcenter.hu designváltás szubjektíven

Valamikor az ősidőkben, olyan 2001 körül még nem blogot írtam, hanem portált szerkesztettem, ami igazából blog volt, csak akkor ezt még nem tudtam. A Patito Portál filejait nemrég találtam meg egy kallódó CD-n és láss csodát, annyira egyszerű és primitív html nyelven volt megírva, hogy tökéletesen megjelent a mai eszközökön is (ebből is látszik, hogy az egyszerűség kifizetődő). Ami emellett igazán érdekes volt az a tartalma, zenék, a novelláim, programozási tanácsok és trükkök, de a legjobb egy honlap szemle volt, ahol kevésbé ismert, de engem valamiért megfogó honlapokról írtam kritikát. Azok közül a honlapok közül ma már csak egy van, de az ötlet azóta motoszkál a fejemben: ez egy jó dolog volt. Amikor 10 perce megláttam a Facebookon, hogy egy ismerősöm szavazott egyet a munkáltatója honlap-design váltására egyértelmű volt, hogy ezt nekem látnom kell. Amikor ránéztem egyértelmű volt, hogy én ezt a régi rovatot feltámasztom.

Szóval miután láttam, hogy az ismerősöm kattintott a szavazáson (nagyon tetszik – gondolom, mert lojális alkalmazott) három-négy kattintással átverekedtem magam a cég Facebook oldalára. Igazából az első megdöbbenés ezzel ért, hogy van a Facebooknak egy saját poll alkalmazása és ennek ellenére inkább egy külső fejlesztő által írt, nehézkesebb megoldással szavaztatják a rajongókat. Vajon miért jó ez? Egy ilyen szavazósdinak annyi az értelme, amit velem is megcsináltak, a spanom kattint én meg ezt látom, ettől esetleg elnavigálok a Facebook oldalukra. Sajna itt elsőre az alkalmazás oldalára kerülsz, amit engedélyezni kéne, satöbbi. Nem igazán hatékony.

Éljen a Facebook!

Azért megérte átverekedni magam a Facebook oldalig, mert az szép. Hú, döbbentem meg, ha ezzel a külcsínnel megy tovább a honlap is, akkor itt valami igazi csemegét fogok találni! Egy hibát tudtam a Facebook profil fejléc kialakításánál kiszúrni, a profil kép a borító (cover) fotóhoz illeszkedik, egyébként nagyon látványosan, de amint egyszerű hírfolyam-profil képpé avanzsál helyből értelmezhetetlen és funkció nélkülivé válik. Érdemes lenne átgondolni a Facebook oldal menedzserének, hogy melyik tartalmi elem milyen kontextusokban fog felmerülni és annak megfelelően alakítani ki őket. A másik hiba, hogy a kis névjegy dobozban nem jelent meg a honlapra egy hivatkozás, a nyitvatartási órák, de legalább cím és telefonszám igen, szóval a céges jellemzők kicsit hiányosak. Mondjuk ezeket legalább könnyű pótolni.

Jobcenter a Facebookon

Jobcenter a Facebookon: kicsit hideg, de legalább működik

Lejjebb tekerve az oldal ugyanolyan problémás, mint a legtöbb enkezünkkel Facebookozunk céges rajongói oldal: nehezen, inkább rosszul lavírozik a szórakoztatás és az önreklám közt. Nem túl hangsúlyosan sok cikk van fenn, de még több állásajánlat link. Érdekes, hogy a cégek nem érzik a nagy, látványos képek használatának szükségességét, itt van rá próbálkozás. Rengeteg öltönyös-nyakkendős, kéznyújtós-kütyüs stockphotoval találkozunk a hírfalon, de semmi, semmi személyessel. A Facebook kékes színeivel, ezek az alapvetően hideg tónusu képek valószínűleg profizmust akarnak sugallni, de csak érdektelenséget és a kreativitás hiányát közvetítik. Egy a nagytucatból.

Szerkezet és külalak

Aztán átnavigáltam a céges honlapra, és sírtam.

Szürke, meg még egy kis szürke meg talán még oda a sarokba egy halványabb szürkét képzeltek el, aztán rájöttek, hogy ez így olyan, mint az alkonyat, akkor mi lenne ha feldobnánk valami rikító színnel, miért ne legyen zöld, mondjuk fűzöld és akkor ezt tegyük ide egy dobozba, na: meg is vagyunk.

Meg, tiszta 2000-es évek.

Hát, az biztos, hogy látványosan 1024-re van optimalizálva az oldal, ami nem rossz kompromisszum, még ha az életünk éppen inkább a nagyobb kijelzők és a responsive design felé halad.Az utóbbiról láthatólag hallani sem akartak a fejlesztők, mobilon szépen bejön az oldal, arányosan lekicsinyítve és ennek megfelelően tökéletesen olvashatatlanul.

Aztán felül ugye van egy bannerhely, ami indokolatlanul nagy, meg minek? Egy saját hirdetés fut rajta éppen, de a képekről majd később.

Utána következik egy logo, jó vastag csíkkal, amibe sikerült beleírni, természetesen szürkébe szürkével, a cégfilozófiát összesűrítő mottót is. A 220. pixelnél tartunk és nem történt semmi. 1024-es felbontáson, amire láthatólag optimalizálva vagyon az oldal, több, mint a harmadánál járunk a képernyőnek, a hasznos helykihasználás még ennél is rosszabb arányt mutat. A bemutatkozó, eyecandy terület harmadát már elvesztegették. Ez jól indul.

Az azt követő rész egy navigációs blokk, ami külalakjában tartalmi elemként jelenik meg, mint valami mikroblog hírfolyam, vagy ilyesmi. Valószínűleg a rengeteg menüpont nem könnyen kezelhető, de elsőre is látszik, hogy ez három minisite tartalma. A kezdőképernyőn szét kéne választani a látogatókat munkavállalók és munkáltatók részekre, és alá betenni a céges infókat, amik a cégvezetőn kívül senkit soha nem érdekelnek, max. mikor éppen oda pályázol állásért, akkor vetsz rá pár pillantást.

Mindenesetre itt a mindent egybe filozófia működik. A hasznos terület, több, mint felénél járunk. A 450. pixel környékén (egy teljesen értelmetlen és nagy linea után, amibe a dátum és az aktuális névnap!!! van beillesztve) végre elkezdődik a tartalom. Az első dobozok egyharmada jelenhet meg kb. egy 1024×768-as képernyőn. Ezek a dobozok hangulatukban követik a fentebbi navigációs részt, egy pozitív hozadékkal, a fejlesztők rátaláltak a fehér színre is a palettán. Ettől hirtelen kivirul a honlap, olyan érzést keltve, mintha egy másik siteot behúztak volna ide az alkonyatba. De legalább nem jojózik a szemünk, mikor olvassuk.

A nagy hiba, hogy a linkeket itt is megtartották olyan fűzöldnek, amitől most azok váltak olvashatatlanná. Minden nem sikerülhet. Az egyes dobozok újból el vannak látva corporate stock photokkal, hasonlóan a Facebook oldalhoz, amitől jobb nem lesz, csak sablonosabb.

Az oldal aljához értünk, ahol három dobozban egy érthetetlen radio-café hirdetés fogad, aztán egy nem interaktív térkép, ami elnavigál egy másik részére az oldalnak, ahol végre valódi Google Mapset kapunk, meg egy Facebook doboz. Utána egy lábléc, újra a szürkület jegyében.

Ha itt lenne vége az oldalnak, akkor azt mondanám, hogy gyenge kettes alá. Hálisten a belbecs sokat javul. Kiderül, hogy valóban háromfelé osztották a tartalmat, ahogy fentebb írtam is, és az is, hogy a fejléc képpel van kitöltve, ami enyhít a szürkeségen. Azt sajnos már nem lépték meg, hogy a fejléckép a tartalommal együtt változzon, pedig könnyebb lenne tőle és látványosabb az oldal használata. Visszajelzést nem igen kapunk, hogy merre járunk az oldalon, de a fehér szín használata dominánsabbá válik, ami javítja a felhasználási élményt.

Nem értem az Adsense hirdetéseket az oldalon, amikor épp nézem az oldalt friss bontott csirke reklám megy oldalt, képekkel. Nagyon profi benyomást kelt. Leszámítva egy menüdobozt a három osztatú oldal két sidebar területe semmiben nem változik, de az ajánlásokat legalább belezsúfolták egy javascript önscrollozó dobozba, amitől elég olvashatatlanná válik. Persze ezzel kb. helyére is kerül a dolog, mert ezt a legkevesebb esetben nem a tanácsadó cég írja magáról, így aztán kit is érdekel? (Tisztelet a kivételnek.)

A képekről

Az oldal első megtekintésekor az tűnt fel, hogy minden kép pixeles. Bőszen nyomogattam az F5 billentyűt káromolva a UPC-t, hogy már megint egy fos a szolgáltatásuk, aztán rá kellett jönnöm, hogy nem ők a hibásak, kivételesen. A képek vannak élvezhetetlenné tömörítve. A főoldali banner, a fotók, a cakkosra vágott job-center logók mind-mind az internet hőskorát idézik, mikor painttel készült képek és anim gifek rondították el a világhálót. Miért? Miért? Miért?

Etessük a gagyit?

Végszó

Oké, elég lehúzós cikk lett, de a helyzet nem ennyire vészes. Egy átlag felhasználónak valószínűleg a fele se jön le mindennek, főleg ha elkeseredetten állást vadászik éppen, és a cég meg biztos jó, csak ezt nem sikerül közölniük magukról az online felületen. Az az igazság, hogy a Facebook oldaluk sokkal jobb, mint a honlapjuk, de ott van egy közös zsinórmérték, ami elrendezi helyettük a tartalmaikat.

Biztos költöttek erre a külalakra, de az legalább felében, felesleges pénz volt. A miérteket fenn leírtam. A nagy hiány a Facebook – Honlap kapcsolódás design téren is, ha már elkezdték a szürkítést miért nem használják ott is?

Az új design mindenesetre olyan, mintha előhalásztak volna egy jó nyolc évvel ezelőttit. Ez már ma is idejétmúlt, milyen lesz jövőre?

Címkék: , ,

— 2001 óta írom ezt a blogot. Alkalmazott grafikusként, programozóként dolgozom és munkaidőn kívül a kislányommal és a feleségemmel töltöm az időmet. Megtaláltok a Twitteren (@oriandras) és a Facebookon is.

Szia! Szeretném kérdezni, hogy desing részről mi az, ami "mai" -nak számít. Tudnál pár példát mutatni? legjobb ha a fejvadász szakmából, de ha arra nincs példa, akkor bármely corporate site. A szinvilág egy dolog, kinek mi az ízlése, nekem sem jön be ez a sok-sok szürke, hiányzik a dinamika, és a külön szin a két célcsoportnak. Szóval érdekel, hogy milyen technikai jellemzője van egy jó oldalnak szerinted. Köszi előre is!

2012-09-11 09:34:04

Nehéz ezt specifikálni, szerintem, de mindenképpen a szellős, nagy képekkel, logikailag több részre osztott honlapokkal érdemes mostanában operálni. Fontos, hogy áttekinthető legyen egy pillantásra, mert nagyon rövid ideje van egy honlapnak, míg az emberek döntenek arról, hogy tetszik-e nekik. ha nem tetszik, nem értik helyből meg, akkor elnavigálnak. Ahogy a fenti cikkben is írtam, ez nem 100% az álláskereső oldalaknál, hisz ott könnyebb kompromisszumot kötni, kell nekik az állás, ugye. Az más tészta, hogy egy fiatalosabb, lendületesebb, de csak szimplán barátságosabb és harmonikusabb színvilágú oldalon talán nagyobb bizalommal böngésznek. Ez a honlap: http://wowzer.com/ nem kifejezetten fejvadász, de mutatja az elképzelésemet, pluszban valamilyen szinten kötődik is. Ugyanezen az oldalon egy cikk: http://wowzer.com/mohawks-stem-and-employment-branding/ , mennyire finom, szellős és egyértelmű az elrendezés. Míg a fent taglalt sitenál két menüoszlopba bezsúfolva találsz egy cikket. És akkor pár link: http://www.netbooster.co.uk/ http://www.thinkfree.com/main.jsp https://www.mint.com/

2012-09-11 09:52:50